In Memoriam
2016
Eva Lundberg, Stockholm, har hastigt gått bort, i en ålder av
62 år.
Med Evas bortgång har ett ljus släckts i många
människors musikliv. Hon strålade av musikalisk entusiasm och
kreativitet. Man blev glad av att möta henne.
Under många år var Eva lärare vid Höglandsskolan i
Bromma, de sista åren som förstalärare. Där var hon en
drivande kraft i mycket, inte minst vid det årliga skapandet
av skolans Samling, ett musikaliskt teaterevenemang där
eleverna kunde framföra sina kreativa idéer i ord och musik.
Med aldrig sinande uppslagsrikedom skapade hon tillsammans med
eleverna upplevelser som de som deltog och de föräldrar och
närstående som satt i publiken inte kommer att glömma.
Evas musikliv var mångfacetterat. Hon framträdde på många
scener, i olika genrer. Hon var sångsolist i
Balalajkaorkestern Kazbek under flera decennier och deltog som
sådan vid ett stort antal konserter inom och utom landet. Hon
spelade fiol och balalajka, och sjöng tillsammans med
framstående solister, inte minst vid musikresor till Ryssland.
Hon framträdde också tillsammans med många små grupper.
Tillsammans med sin make, operasångaren Anders Bergström,
förde hon ett synnerligen rikt musikliv.
Eva var en stark initiativtagare i mycket.
upplägg av de framträdanden som vi fick tillfälle att
musikaliskt samverka med henne i, var inspirerade av henne.
Hennes musikaliska omdöme var suveränt, man kunde alltid fråga
henne till råds. Som väl är finns flera inspelningar där Eva
sjunger folkvisor, svenska, ryska, utomeuropeiska. Vi som var
med henne i musiken kan glädja oss åt alla minnen, och vi kan
lyssna på hennes vackra och klara röst som alltid kommer att
finnas med oss.
2021
Barbro Ehrenberg-Sundin (1942 – 2021), Lidingö och Söromåsen,
har oväntat avlidit i en ålder av 79 år. Hon efterlämnar maken
Håkan samt barnen Erik och Paulina med familj.
Barbro var anställd som språkexpert i Regeringskansliet åren
1980 - 2007. Hennes uppgift var bland annat språkgranskning av
författningar och andra texter. Hon hade en viktig roll i
Klarspråksgruppen som syftade till att modernisera
författningsspråket med inriktning mot att skapa tydliga
myndighetstexter skrivna på ett vårdat, enkelt och begripligt
språk, och hon var en av författarna till boken Krångelspråk
blir klarspråk.
Barbro fick flera priser för sitt arbete. 2004 tilldelades hon
Svenska akademins pris för framstående förtjänster.
För oss som ägnar intresse åt balalajkamusik – med dess ryska
tradition – var Barbro en oerhörd tillgång. Hon var en suverän
balalajkaspelare, musikalisk ledare i vår orkester och solist på
primbalalajka.
Hennes talang för att organisera och planera framträdanden och
konserter var imponerande. Många musikaliska resor i främmande
länder, särskilt Ryssland, var frukten av hennes och maken
Håkans planering. Många konserter likaså. Åtskilliga besök kom
också att äga rum nära deras andra hem i Hälsingland, där vi
togs emot med stor generositet. Ofta var Moskvakvartetten med
som solister.
Barbro hade vänner i alla länder där balalajkamusiken lever
aktivt. Hon var ett föredömligt exempel på hur musiken kan bygga
broar. Framträdanden tillsammans med andra orkestrar, inte minst
i Moskva och Jaroslavl, byggde på gemensam musikalisk planering.
Utbyte av arrangemang och solistpartier utgjorde – och utgör -
en fin grund för musikalisk gemensamhet länder och musikanter
emellan.
Mellan de nordiska ländernas balalajkaorkestrar finns en nära
vänskap, och vi har spelat tillsammans många gånger i
Helsingfors, Köpenhamn och Oslo. Det var alltid Barbro som var
primus motor i dessa gemensamheter. I och med Barbros bortgång
har Kazbek och balalajkamusiken förlorat en förgrundsgestalt.
Tomheten efter henne kommer vi att försöka fylla genom att ofta
spela de melodier vi vet att hon tyckte särskilt mycket om.
2022
Bertil Runefelt, Stockholm, har avlidit i en ålder av 97 år. Han
sörjs närmast av hustru Yvonne och barn, samt en värld av
musikanter.
Bertil var en musikalisk legend. Från att tidigt ha organiserat
balalajkaspel vid Södra Latins gymnasium , fortsatte han med att
samla musikgrupper och musikvänner från många håll. Det är över
tid fråga om många olika orkestrar, ofta baserade på balalajkor
och domror. Tidigt samverkade han med den fenomenale Michail
Sotnikow, en musiker från öst som han träffat i sin musikhandel
i Gamla Stan.
På 70-talet bildade han Kazbek, en orkester med namn från
Kaukasus. Man spelar ukrainsk och rysk folkmusik, och har spelat
på många scener, i Ryssland, USA och särskilt i de nordiska
huvudstäderna.
De flesta länder har egna balalajkaorkestrar. Överallt har
Bertil varit i musikaliskt fokus. Resorna på flodbåt längs Volga
har skapat oförglömliga minnen. Vid strandhugg längs floden
möttes vi av lokala orkestrar. Språk var ofta inte väsentligt,
musiken räckte. Man kunde inköpa kvalitetsinstrument för en
rimlig penning, instrument som var inspirerande när vi kom hem.
Bertil var en vän av all folkmusik. Folkdanslag var välkomna i
hans hus. Folkmusik i många länder har ofta likheter och
gemensamma låtar.
Själv valde Bertil att spela primdomra, ett fundamentalt
melodibärande instrument, centralt i alla balalajkaorkestrar.
Han spelade även andra instrument, t ex cittra. Ofta fick han
spela Harry Lime Theme, från Den tredje mannen. Bertil tyckte
alltid om låtar med melodi, som gärna fick vara sångbara.
Folkmusiken från öst, med sina växlingar mellan dur och moll,
stod honom nära.
Bertil hade en underbar humor. Han fick oss alla att skratta på
repetitionerna. Han spred glädje vart han gick, och hade ett
fantastiskt nätverk av musikvänner.
Han hade en favoritmelodi, Moldavanka. Han finns alltid med oss
när vi nu spelar den. Men nu spelar han sitt inledande soloparti
från en annan, och evig plattform.
2022
Håkan Sundin, Lidingö, har avlidit i en ålder av 83 år. Hans
hustru Barbro har för en tid sedan också lämnat oss. De
efterlämnar barnen Erik och Paulina och barnbarn.
Håkan var en fantastisk initiativtagare. Med litterära
produktioner, med stundom glänsande presentationer och med idéer
som aldrig tycktes sina skapade han insikt och glädje. Hans
humor var uppfriskande, stundom burdus, han spred värme.
Hans verksamhet var mångfacetterad. Här finns särskild anledning
att påminna sig hans utomordentliga insatser för musiken. Håkan
var en folkmusikens vän som ägnade särskilt intresse åt musik i
den östeuropeiska traditionen. Hans fina språkkunskaper kom ofta
väl till pass i detta sammanhang. Oräkneliga är de initiativ han
skapat.
De som särskilt fick njuta frukterna av detta var musikanterna i
balalajka¬orkestern Kazbek. För denna orkester kom han att bli
ett fundament. Han kunde ta fram dragspelet och spela med, men
hans främsta insatser bestod av att ta initiativ.
Tillsammans med sin hustru Barbro, som spelade primbalalajka,
skapade han från och med 1980-talet hundratals uppmärksammade
musikaliska evenemang. Det rörde framträdanden för samverkande
orkestrar, det rörde kammarmusikaliska konserter med särskilt
framstående solister, det rörde stämningsfulla musik¬stunder i
många kyrkor. Håkan möttes av stor förståelse för dessa suveräna
insatser, och fick många vänner i och kring musiken. Han skapade
möjligheter för musik.
För oss som musicerade var kanske hans suveränt arrangerade
resor, stundom med flodbåt genom främmande länder, bland de mest
minnesvärda upplevelserna. Här fick vi verkligen erfara hur
musiken kan bygga broar. Håkans insatser i dessa sammanhang var
oöverträffade.
Hustru Barbro tog ofta musikaliska initiativ, Håkan lade ned
mycket engagemang på att se till att allt verkligen blev av.
Många musikvänner är honom djupt tack skyldig för att han gjort
det möjligt att få njuta av så härliga musikaliska upplevelser.